Google Website Translator Gadget

Obserwatorzy

Wpisz nazwę potrawy i kliknij wyszukaj albo kliknij w interesującą Cię etykietę.

środa, 26 czerwca 2013

Słód jęczmienny

Słód jęczmienny to produkt który spędzał mi sen z powiek.
Dlaczego spytacie? ano dlatego że postanowiłam upiec chleb drwala po raz kolejny.
Moje pierwsze podejście jest tutaj [ klik ].
Całkiem przypadkiem zostałam posiadaczką składu chleba drwalskiego który produkują markety.
Nie miałam jednak składu wagowego ani, i tu pojawia się nasz słód jęczmienny.
Ale jeśli wyzwanie to ja bardzo chętnie i tak szukałam, szperałam i znalazłam jak zrobić własny słód jęczmienny.
Można go oczywiście kupić na allegro ale taki własny to własny i już.
O chlebie napiszę w następnym poście a teraz opowiem Wam jak zrobić słód jęczmienny.

Specjaliści już po napisaniu posta znaleźli wiadomość że ziarno podczas słodowania należy przechowywać w ciemnym pomieszczeniu (koniecznie ).
Weźcie to pod uwagę.
Największym problemem okazało się kupienie  ziarna jęczmienia.
Ale pan od którego kupuje zawsze mąkę okazał się tu bardzo pomocny i stałam się posiadaczką ziaren jęczmienia.
Proces tworzenia własnego słodu jest pracochłonny ale wart zachodu bo chleb jest wtedy bardziej zwarty a z pięknymi okami powietrza w środku i ma cudną miodowa barwę.
Słód pomaga także rosnąć chlebom w niskiej temperaturze w lodówce.
           Składniki:
  • 200 g ziaren jęczmienia
  • zimna woda o temperaturze 15-19 C
Ziarna oczyszczamy z plew i wkładamy do wyparzonego słoja i zalewamy zimną wodą o temperaturze 15-19 C.
Słój pozostawiamy na blacie na 6 godzin.
Wylewamy następnie ziarno na sito i pozostawiamy na 4 godziny od czasu do czasu mieszając.
Ponownie ziarno wędruje do słoja i zalewamy wodą - zimną i pozostawiamy na blacie tym razem na 8 godzin.
Po tym czasie ziarno znowu wędruje na sito a następnie osączone na talerz i tak zostawiam je na 5 dni pilnując aby cały czas było wilgotne.
W ty celu co jakiś czas sprawdzam czy nie jest za suche i spryskuje je wodą w temperaturze pokojowej.
Tak przez 5 dni a ziarno wtedy pięknie kiełkuje i w rezultacie kiełki są takiej długości jak ziarno.

Teraz ziarno wysypujemy na ręczniki papierowe i suszymy zmieniając ręczniki przez 12 godzin.
Po 12 godzinnym suszeniu na ręcznikach wysypuje ziarna na blachę piekarnika równą warstwą.
Piekarnik nagrzewam do 50 C i wkładam blachę z ziarnami.
Ziarno prażę przez ok. 3 godziny.
 W tym czasie ziarno się zezłoci i teraz tylko należy je wystudzić i zamknąć w szczelnym pojemniku.
Do pieczenia wystarczy zmielić tyle ile potrzeba i mamy swój własny słód jęczmienny.
Dodatek słodu do ciasta chlebowego powinien być niewielki bo ok. 0,2 % wagi mąki ale ja jak się okazało potem wzięłam 5 g na 500 g mąki i było ok.więc myślę że ten domowy jest trochę mniej esencjonalny niż ten ze sklepu.
Przepis pochodzi z ksiażki D. Leparda "The Handmade Loaf",a znalazłam go tutaj [ klik ].
Powodzenia przy wyrobie słodu.

4 komentarze:

  1. Czy temperatura 50°C do suszenia slodu nie jest za wysoka???czy enzymy to przezyja
    Ja susze na sitach na sloncu i wietrze.Teraz ta mozliwosc odpada.Dlatego szukam pewnej metody suszenia.
    Jan gorzelnik

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak napisałam w poście słód robiłam według przepisu z tej strony:
      http://piekarniatatter.blogspot.com/2008/04/autoliza.html, więc chyba nie zginą enzymy, tym bardziej że juz chleb wypiekam jakiś czas z tego słodu i jest wszystko ok.
      Polecam serdecznie

      Usuń
  2. przeglądając wpisy na temat gorzelnictwa ( :) ) natknąłem się na informację, że ziarno podczas słodowania należy przechowywać w ciemnym pomieszczeniu (koniecznie )
    Tomasz

    OdpowiedzUsuń

Miło że mnie odwiedziłeś....zostaw po sobie ślad.
Anonimie-podaj swoje imię.
Jeśli podoba Ci się mój blog to proszę dodaj go do obserwowanych.
Dziękuję i zapraszam ponownie.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...