poniedziałek, 9 grudnia 2013

Chleb żytnio-gryczany z ziarnami

Kolejny pyszny chlebek dla miłośników wypieków.
 Nie będę po raz kolejny mówiła że jest puszysty, piękny itd. , po prostu pieczcie i przekonajcie się sami.
Przepis jak zrobić zakwas znajdziecie tutaj [ klik ].

                 Składniki : ( dwie keksówki 26x12 góra)
              Zaczyn:
  • 1/2 szklanki zakwasu żytniego
  • 1/2 szklanki ciepłej wody
  • 1/2 szklanki mąki żytniej razowej
Wymieszałam składniki i odstawiłam na 12 godzin pod przykryciem w temperaturze pokojowej.
          Chleb właściwy:
  • 900 g mąki żytniej T 750
  • 100 g mąki gryczanej
  • 4 szklanki wody
  • cały zaczyn
  • drożdże świeże - mały kawałek wielkości orzecha laskowego
  • 1 łyżka soli
  • 1 szklanka + 1 łyżka siemienia lnianego
 Mąki, siemię lniane, sól, cały zaczyn umieściłam w dużej misce.
Do miski wkruszyłam drożdże oraz dolałam wodę i wyrobiłam ciasto tak aby składniki ładnie się połączyły.
Miskę z ciastem przykryłam ściereczką i odstawiłam w ciepłe miejsce aby wyrosło.
Po godzinie wyrastania ciasto odgazowałam czyli przełożyłam łyżką z boków do środka i ponownie odstawiłam do wyrastania.
Po około 3 godzinach jak ciasto urosło przełożyłam do wysmarowanych masłem i wysypanych mąką keksówek  i odstawiłam ponownie do wyrośnięcia.
Posypałam resztą ziaren siemienia i wstawiłam do nagrzanego do 190 C piekarnika na godzinę, a  w momencie wkładania spryskiwałam wierzch chleba wodą przez 5 sekund.
 Po upieczeniu wyjęłam chlebki z foremek aby nie zawilgotniały i studziłam na kratkach.
 Smacznego.
Pomysł własny.

0 komentarze

Prześlij komentarz

Miło że mnie odwiedziłeś....zostaw po sobie ślad.
Anonimie-podaj swoje imię.
Jeśli podoba Ci się mój blog to proszę dodaj go do obserwowanych.
Dziękuję i zapraszam ponownie.

Łączna liczba wyświetleń

Obserwatorzy Blogger