poniedziałek, 29 września 2014

Chleb pszenno-jaglany

Pyszny bochen chleba znalazłam u Ewy i zaintrygował mnie na tyle że zagościł na stałe w moim menu.
Na początku miałam z nim mały problem ale o tym Wam napiszę w trakcie przepisu, teraz natomiast jest ok i chleb jest przepyszny.
Zachęcam do pieczenia po raz kolejny a będziecie się cieszyć niepowtarzalnym smakiem chleba.

                  Składniki:
            Zaczyn:
  • 100 g mąki pszennej chlebowej T 650
  • 130 g wody
  • 20 g czynnego zakwasu żytniego 
Wszystkie składniki wymieszałam w misce, nakryłam ją folią spożywczą i odstawiłam na 12-16 godzin w ciepłym miejscu.
                 Ciasto właściwe:
  • cały zaczyn 
  • 480 g mąki pszennej T 650
  • 160 g mąki jaglanej razowej
  • 400 g wody
  • 15 g soli morskiej
  • 5 g świeżych drożdży
Do zaczynu dodałam obie mąki, sól i wodę a także pokruszone drożdże.
Wyrobiłam mikserem ciasto i mieszałam je jeszcze przez ok. 10 minut.
Ma być elastyczne.
Mój problem z chlebem pierwszy raz był taki że zamiast mąki razowej dodałam jaglaną jasną i według przepisu dodałam 400 g wody i było to za dużo, ciasto było lejące.
I tu moja rada jeśli tak jak ja dodacie mąkę jaglaną jasną to albo wlejcie ciasto do foremki i postępujcie wedle przepisu albo dodajcie mniej wody tak między 320 a 350 g i uformujcie bochenek.
Wyrobione ciasto przełożyłam do wysmarowanej olejem miski i przykryłam folią spożywczą, odstawiłam na 1-2 godziny do wyrastania.
Potem ciasto wyłożyłam na blat posypany mąką i chwilę wyrabiałam.
Uformowałam bochenek i przełożyłam go do koszyka do wyrastania wysypanego mąką na ok. godzinę.
Jak chleb urósł przełożyłam go na blachę wyłożoną papierem do pieczenia i piekłam 10 minut w 230 C a potem jeszcze w 210 C przez 20-30 minut.
Studziłam chleb na kratce.
Na zdjęciach jest chleb z mąki jaglanej jasnej.
Smacznego.
Przepis od Ewy z Moje Twory Przetwory
Przepis dodaję do Akcji Wisły " Na zakwasie i na drożdżach" która w tym miesiącu prowadzi Małgosia  z Akacjowego bloga.

4 komentarze

  1. Ależ on dorodny, wygląda wspaniale :) dziękuję za dodanie do listy wrześniowej, pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Chlebek piękny,wygląda jakby był pieczony w garnku żeliwnym?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To moje naczynie żaroodoprne jest takiej wielkości jak przeciętny garnek rzymski i dlatego taki wygląd.

      Usuń

Miło że mnie odwiedziłeś....zostaw po sobie ślad.
Anonimie-podaj swoje imię.
Jeśli podoba Ci się mój blog to proszę dodaj go do obserwowanych.
Dziękuję i zapraszam ponownie.

Łączna liczba wyświetleń

Obserwatorzy Blogger