Google Website Translator Gadget

Obserwatorzy

Wpisz nazwę potrawy i kliknij wyszukaj albo kliknij w interesującą Cię etykietę.

czwartek, 19 lutego 2015

Chleb żytni z wodą z kiszonych ogórków, ziarnem żyta i koperkiem

Moja propozycja na dziś to chlebek bo je kocham piec i piekę dużo.
Ten chleb zauroczył mnie chociażby tym że pachnie latem i ogórkami małosolnymi.
Jest z serii tych bardziej zbitych ale za to wilgotny i pyszny.
Zachęcam do pieczenia.


                Składniki:
  • 200 g uprażonej mąki żytniej T 720
  • 300 g mąki pszennej T 750
  • niepełna łyżeczka soli
  • 350 g wody z ogórków kiszonych
  • 20-25 ml wody
  • ok. 15 g świeżych drożdży
  • 10 g posiekanego świeżego koperku
  • 3/4 szklanki ugotowanych ziaren żyta

Ziarna żyta namoczyłam na noc w letniej wodzie a rano ugotowałam je do miękkości i odcedziłam.
Mąkę żytnią wysypałam na blachę z wyposażenia piekarnika i prażyłam ją w 200 C przez około 15 minut aż zrobiła się brązowa.
Należy wtedy szybko ją wyjąć i przesypać do chłodnego naczynia aby się nie prażyła dalej. 
Zapach prażonej mąki jest nieziemski ale należy uważać przy otwieraniu piekarnika bo można zapylić sobie oczy.
W jednej misce wymieszałam mąki z solą. 
W drugiej misce wymieszałam wodę, wodę z ogórków, koperek i drożdże.
Wymieszałam wszystkie składniki ze sobą zagniatając ciasto.
Dodałam ziarna żyta i wgniotłam je w ciasto.
Odstawiłam ciasto na 10 minut.
Teraz mała zabawa.
1 łyżeczkę oliwy rozsmarowałam na blacie, wyłożyłam ciasto i zagniatałam 10-15 sekund, potem włożyłam je do naoliwionej miski na 10 minut.
Zagniatałam 10-15 sekund, odstawiłam na 10 minut.
Zagniatałam 10-15 sekund, odstawiałam na 10 minut.
Zagniatałam 10-15 sekund, odstawiałam na 30 minut.
Zagniatałam 10-15 sekund, odstawiałam na 1 godzinę.
Następnie ciasto złożyłam w okrągły bochen i włożyłam do koszyka do wyrastania chleba obsypanego semoliną.
Odstawiłam koszyk w ciepłe miejsce na około 1,5-2 godziny aby chleb podwoił swoją objętość.
                         Glazura do chleba:
  • 20 g mąki żytniej
  • 150 g zimnej wody
Wodę połączyłam z mąką ubijając widelcem aż powstała piana, podgrzewałam doprowadzając do wrzenia.
Jeśli jest za gęsta rozcieńczcie jeszcze wodą, ma mieć konsystencję kremu.
Jak chleb wyrósł przełożyłam go na blachę posypaną semoliną i piekłam w 210 C z opcja grzania góra/dół przez około 55 minut. 
Na 15 minut przed końcem pieczenia posmarowałam bochen glazurą i piekłam dalej.
Studziłam bochen na kratce.
Smacznego.
Inspiracja tutaj [ klik ]
Chleb dołączam do listy "Na zakwasie i na drożdżach"
"Podróże małe i duże"
Kwiaty Tunezji

6 komentarzy:

  1. Własnie dziś wstawiłem przepis na bułki ogórkowe :))

    OdpowiedzUsuń
  2. Wygląda pięknie, wyrośnięty.. :) a najważniejsze że bez dodatków niepożądanych :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Smaczny i zdrowy, zapraszam do degustacji.

      Usuń

Miło że mnie odwiedziłeś....zostaw po sobie ślad.
Anonimie-podaj swoje imię.
Jeśli podoba Ci się mój blog to proszę dodaj go do obserwowanych.
Dziękuję i zapraszam ponownie.

Blogger Tips and TricksLatest Tips And TricksBlogger Tricks