Google Website Translator Gadget

Obserwatorzy

Wpisz nazwę potrawy i kliknij wyszukaj albo kliknij w interesującą Cię etykietę.

wtorek, 29 marca 2016

Domowy ser limburski - Limburger

Ser limburski to ser o charakterystycznym, intensywnym zapachu i kremowym pysznym wnętrzu.
Oryginalnie ser wykonuje się w kwadratowych bądź prostokątnych formach.
Mój z braku takowych powstał jako bryła bardziej podobna do prostopadłościanu, niemniej jednak smak i aromat powala na kolana.
Początkowo ośrodkiem handlu serem limburskim była Limburgia (Belgia), stąd nazwa sera. 
Pierwotnie produkowany był w belgijskim mieście Liège, obecnie popularny również we Francji, Niemczech i Holandii, ale nie tylko.
Zachęcam do zrobienia i choć czeka się długo, minimum 2 miesiące to warto.
Do zrobienia sera najlepsze jest mleko od krowy, niepasteryzowane, jeśli kupujemy inne należy dodać chlorek wapnia. 
Nie używamy mleka uht.
Przepis z książki "200 Easy Homemade Cheese Recipes" D. Amrein-Boyes.
Domowy ser limburski - Limburger. 

               
                      Składniki:
  • 8 l tłustego mleka  
  • 1/4 łyżeczki bakterii starterowych mezofilnych
  • 1/2 łyżeczki naturalnej podpuszczki w proszku
  • 1/8 łyżeczki Brevibacterium linens - bakterie czerwonej mazi
  • 1/2 łyżeczki chlorku wapnia jeśli mamy mleko pasteryzowane

Mleko przelałam do dużego garnka i powoli podgrzewałam do 33 C.
Do mleka dodałam teraz bakterie mezofilne i bakterie mazi czerwonej odczekałam 5 minut i przemieszałam.
Teraz dodałam chlorek wapnia rozpuszczony w 50 ml wody przegotowanej i przestudzonej - używałam mleka pasteryzowanego z woreczka 3,2% tłuszczu - i wymieszałam oraz dodałam podpuszczkę rozpuszczoną w 50 ml wody przegotowanej i ostudzonej, wymieszałam.
Teraz garnek nakryłam pokrywką i pozostawiłam na 30 minut aby powstał skrzep.
Należy utrzymywać temperaturę mleka 33 C.
Po 30 minutach utworzy się skrzep - galaretka i wtedy pocięłam go na kosteczki 1,25 cm.
Jeśli jednak po 30 minutach skrzep się jeszcze nie pojawił należy poczekać dłużej.
Cięłam skrzep nożem wzdłuż i w poprzek, pionowo i pod skosem.
Pocięty skrzep mieszałam 10 minut po czym zostawiłam w spokoju aby ziarno opadło na 5 minut.

Przelałam teraz zawartość garnka na durszlak wyłożony chustą serowarską do wstępnego ocieknięcia.
Zostawiłam pod przykryciem na 30 minut, co jakiś czas podnosiłam brzegi chusty do góry aby umożliwić lepsze ocieknięcie serwatki.
Następnie przełożyłam ocieknięte ziarno do formy wyłożonej gazą i pozostawiłam do ociekania na 8 godzin.
W tym czasie dwa razy przekręcałam ser w formie wyjmując go z gazy, przekręcając i ponownie zawijałam go w gazę.

Po 8 godzinach wyjęłam ser z formy i gazy.

Teraz posypałam ser solą niejodowaną ok. 2 łyżkami ze wszystkich stron i pozostawiłam do dojrzewania na tydzień w temperaturze 10 - 13 C.
Ser codziennie obracałam.
Ja swój ser dojrzewałam w pojemniku w lodówce.
Po tygodniu dojrzewania zaczęłam przecierać ser solanką przy pomocy ściereczki, obracając go codziennie.
Solankę zrobiłam rozpuszczając sól niejodowaną w letniej przegotowanej wodzie tworząc roztwór nasycony czyli taki że już następna łyżka nie chce rozpuścić się w wodzie.
Sera nie kąpiemy w solance tylko go przecieramy ściereczką.
Po 12 - 14 dniach kolor skórki zmienia się najpierw na ciemno żółty a potem na prawie pomarańczowy.
Od tej pory ser można obracać 2 razy w tygodniu i wtedy też go przecierać solanką.
Skórka z czasem staje się miękka i wilgotna.
Po miesiącu nadaje się już do jedzenia ale najlepiej smakuje jak jest dwumiesięczny.
Potem można ser zawinąć w gazę i przechowywać w lodówce o ile wcześniej nikt go nie pożre.
Mój na zdjęciach ma 1,5 miesiąca i jest rewelacyjny w smaku.
Ser nie jest trudny do zrobienia, wymaga tylko nabycia odpowiednich bakterii a tych na Allegro nie brakuje.
Polecam gorąco.

Smacznego.
Źródło.
"Podróże małe i duże"
Majowe maki

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Miło że mnie odwiedziłeś....zostaw po sobie ślad.
Anonimie-podaj swoje imię.
Jeśli podoba Ci się mój blog to proszę dodaj go do obserwowanych.
Dziękuję i zapraszam ponownie.

Blogger Tips and TricksLatest Tips And TricksBlogger Tricks