czwartek, 19 maja 2016

Chleb z maślanką na zakwasie

Tak sobie myślałam czy jeszcze nie macie dość moich chlebów?
Uwielbiam je wypiekać dlatego wydaje mi się że im więcej fajnych przepisów dodam tym większa szansa że namówię kogoś na wypiekanie chleba w domu.
Wbrew pozorom piecze się je dość szybko i czy to na zakwasie czy na drożdżach można zaplanować wypiek tak że nie koliduje on z naszymi codziennymi zajęciami.
Przepis na chleb na kefirze znalazłam na blogu Smakowity chleb i pozmieniałam go po swojemu a teraz powstał fajny nowy bochen, zapraszam.
Chleb z maślanką na zakwasie.

           
                  Składniki:
  • 500 g mąki pszennej T 650
  • 100 g mąki pełnoziarnistej pszennej T 2000
  • 150 g czynnego zakwasu pszennego
  • 200 g maślanki
  • 150 g letniej wody
  • 1,5 łyżeczki soli
Mąki wsypałam do misy robota, dodałam aktywny zakwas pszenny, sól i maślankę, wymieszałam.
Potem wlewałam wodę i zarobiłam ciasto, wyrabiałam je jakieś 5 minut.
Miskę posmarowałam olejem,włożyłam ciasto i  odstawiłam pod przykryciem na godzinę do wyrastania.
Następnie wyrabiałam ciasto jak na filmie 5 razy co 10 minut przez 10 sekund.
Po tym czasie z ciasta uformowałam podłużny bochenek i umieściłam go złączeniem do góry w koszyku wiklinowym do wyrastania chleba, wysypanym mąką.

Można oczywiście zamiast koszyka użyć miski czy durszlaka wyłożonego gazą i wysypanego mąką.
Chleb w koszyku rozrostowym pod przykryciem ma wyrastać 2 godziny.
Może zdarzyć się że wyrośnie szybciej albo wolniej, zależy od temperatury otoczenia, trzeba to monitorować.
Piekarnik z blachą w środku wyłożoną papierem do pieczenia nagrzałam do 250 C z opcją grzania góra/dól i jak chleb wyrósł przełożyłam go na nagrzaną blachę górą do dołu.
Piekłam chleb przez 10 minut po czym zmniejszyłam temperaturę do 200 C i piekłam jeszcze 25 minut.
Upieczony chleb po postukaniu w spód będzie wydawał 'głuchy' dźwięk.
Studziłam chleb na kratce.
Smacznego.
Przepis Tosia z moimi zmianami.
"Podróże małe i duże"
Forsycje

0 komentarze

Prześlij komentarz

Miło że mnie odwiedziłeś....zostaw po sobie ślad.
Anonimie-podaj swoje imię.
Jeśli podoba Ci się mój blog to proszę dodaj go do obserwowanych.
Dziękuję i zapraszam ponownie.

Łączna liczba wyświetleń

Obserwatorzy Blogger