piątek, 23 września 2016

Pierwszy Dzień Jesieni nad Lazurowym Jeziorem

Pierwszy dzień jesieni kalendarzowej zaledwie wczoraj minął a dziś opowiem jak go spędziłam bo jest o czym opowiadać.
Kiedyś w pracy koleżanka spytała czy widziałam nasze Lazurowe Jezioro koło Turku.

Osadnik Gajówka - Lazurowe Jezioro



No nie widziałam, odpowiadam ale w domu zaraz siadłam do laptopa i wyszukałam wszystkie wiadomości na temat jeziora.
Jest tak blisko mojego miejsca zamieszkania a nawet o nim nie słyszałam.


 Osadnik Gajówka - Lazurowe Jezioro

Wczoraj nadarzyła się okazja aby tam pojechać i zobaczyć to cudo, pierwszy dzień kalendarzowej jesieni i lazurowe jezioro to połączenie które zapamiętam na długo.
Osadnik Gajówka czyli lokalnie Lazurowe Jezioro - bo o nim tu opowiadam to sztuczny zbiornik wodny zlokalizowany na terenie gminy Przykona w pobliżu Lasek i Psar oraz drogi krajowej 72, niedaleko miejscowości Turek, około 70 km od Łodzi.



Jest to sztuczny zbiornik wodny o powierzchni 100 ha.
Do lat 70. XX w. w tym miejscu było wyrobisko KWB - Kopalni węgla brunatnego Adamów.
Po zakończeniu wydobywania węgla teren przeznaczono na składowisko odpadów paleniskowych - popiół, żużel - z Elektrowni Adamów.
Odpady mają postać scementowanej skały.
Woda charakteryzuje się pięknym turkusowym kolorem, ponieważ zawiera węglan wapnia.


Węglan wapnia jest szeroko rozpowszechniony w przyrodzie i jest składnikiem wielu minerałów - kalcytu a także niektórych skał - dolomitu, kredy.
Bardzo drobno zmielony, może być także wykorzystywany jako biały barwnik, w postaci farby wodnej tzw. biel wiedeńska.
Skład wody jest silnie zasadowy odczyn 12 pH.
Jest zabroniona kąpiel i chodzenie nad brzegiem wody z uwagi na niestabilny, grząski brzeg.
Utworzono punkt widokowy, z którego można podziwiać panoramę jeziora.
I tu zaczynają się schody bo my tego punktu widokowego nie mogliśmy w żaden sposób znaleźć i dlatego weszliśmy na "plażę" wzdłuż jeziora.
Spacerowaliśmy, podziwialiśmy widoki, zapach taki trochę jakby schła farba malarska po malowaniu pokoju.
Widoki piękne, słońce świeciło mocno, więc ściągałam okrycie jedno za drugim.
W końcu stwierdziłam że zrobię sobie zdjęcie na tle jeziora i chciałam podejść na wysepkę oddaloną o metr od brzegu.
Zrobiłam kroki dwa a przy trzecim noga do połowy łydki wpadła mi w szlam węglanowy, szybko wyjęłam nogę na szczęście ale cała byłam biała do kolana, cała w szlamie węglanowym.
No i jak tu wrócić do domu?
Wokół czystej wody brak a ja wyglądałam komicznie bo dodam że próbowałam to zgarnąć ze spodni rękoma i cała się wypaprałam na biało.
Dobrze że po drugiej stronie drogi zaszumiała nam jakaś rzeczka, dobrze że w samochodzie było wiadro składane, więc nabrałam wody, noga do wiadra i spłukałam cały ten biały szlam.
Dobrze że ciepło było bo bym zamarzła hi hi.
W rezultacie śmiechu co niemiara i fajna przygoda ale po fakcie bo w czasie jak się zanurzałam do śmiechu mi nie było.
Zachęcam zatem do obejrzenia jeziora ale nie kombinujcie tak jak ja tylko znajdźcie punkt widokowy i podziwiajcie polskie Lazurowe Jeziorko.
Tak przywitałam panią Jesień.


8 komentarze

  1. Czasem jest coś ciekawego w pobliżu i tym nie wiemy:)))fajna wycieczka:))Pozdrawiam serdecznie:))

    OdpowiedzUsuń
  2. Super miejsce! My jesienią odwiedziliśmy Osadnik Gajówka i musimy przyznać, że zrobił na nas niesamowite wrażenie. Jedno z piękniejszych lazurowych jeziorek jakie dotychczas oglądaliśmy. Zapraszam do obejrzenia filmiku https://goo.gl/iAjPfc a jeśli się spodoba będzie super otrzymać kciuk w górę. Tak przy okazji kanał można subskrybować tutaj >>> https://youtu.be/M7r2hQMfL7E <<< #PRZYKONA #OSADNIK #GAJÓWKA #LAZUROWE #TURKUSOWE #JEZIORO #JEZIORKO #POLSKIE #MALEDIWY

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Fajne miejsce to zrobiło wrażenie, zapraszam częściej na bloga. Pozdrawiam.

      Usuń
  3. Świetne miejsce będę musiała je kiedyś odwiedzić. Jeśli lubisz odwiedzać różne takie miejsca to polecam jezioro białe Hotel jest tam w bardzo przystępnych cenach wiec można nawet zostać na weekend.

    OdpowiedzUsuń
  4. Świetne miejsce, słyszałam o nim wiele dobrego od przyjaciół! Znajomi polecają mi również równie piękne Jezioro Powidzkie,miejsce to słynie ponadto z tanich noclegów. Atrakcyjne pokoje do wynajęcia w Powidzu oferuje pewien pensjonat, który zapewnia swoim gościom również dodatkowe atrakcje, do których zaliczyć można m.in. wypożyczanie kajaków, jachtów oraz ogniska na plaży. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Reklamujesz mi Jezioro Powidzkie? bo o moim jeziorku niewiele piszesz?

      Usuń

Miło że mnie odwiedziłeś....zostaw po sobie ślad.
Anonimie-podaj swoje imię.
Jeśli podoba Ci się mój blog to proszę dodaj go do obserwowanych.
Dziękuję i zapraszam ponownie.

Łączna liczba wyświetleń

Obserwatorzy Blogger