piątek, 14 października 2016

Odrywany placek dyniowy z powidłami

Odrywany albo bardzo przytulony placek z powidłami śliwkowymi.
Dynia króluje w mojej kuchni jesienią od zawsze i czy to piżmowa czy to hokkaido, makaronowa czy może muscat, pachnąca i bardzo pomarańczowa , musi być.
Wszystkie są przepyszne i bardzo zdrowe więc nie mogę sobie odpuścić aby dyni nie było w naszym jesiennym menu.
Wydarzenie "Ciasto na niedzielę" i "Dyniowe smakołyki", pomogło mi podjąć decyzję co tym razem zrobię z dyni i padło na drożdżowiec, przytulaniec z powidłami śliwkowymi, przepyszny.
Ciasto jest puchate, delikatne z chrupiącą pod zębem kruszonką, rewelacja.
Upiekłam i zaraz zaczęło znikać, za szybko ale było takie pyszne.
Polecam, upieczcie sobie tej jesieni taki placek.
Placek dyniowy z powidłami.


Składniki: tortownica 26 cm
  • 2,5 szklanki mąki pszennej + do podsypania
  • 10 g drożdży suchych lub 20 g drożdży świeżych
  • pół szklanki mleka
  • 3/4 szklanki pure z dyni
  • 3 łyżki roztopionego i wystudzonego masła
  • 1 łyżeczka cynamonu
  • skórka otarta z 1 pomarańczy
  • 4 łyżki cukru trzcinowego
  • 1/4 łyżeczki soli
Kruszonka:
  • 60 g roztopionego masła
  • 100 g mąki pszennej
  • 50 g cukru z wanilią
Nadzienie:
  • 3/4 szklanki powideł śliwkowych 

Przygotowanie:
  • Wszystkie składniki na ciasto muszą mieć temperaturę pokojową.
  • Ja robiłam ciasto z drożdży świeżych więc najpierw zrobiłam rozczyn.
  • Mleko w temperaturze pokojowej wymieszałam ze świeżymi drożdżami, dodałam 1 łyżeczkę cukru i 1 łyżkę mąki, wymieszałam i pozostawiłam do wyrośnięcia na 15 minut.
  • Mąkę wsypałam do misy robota, dodałam sól, cukier, cynamon, skórkę z pomarańczy, pure z dyni, roztopione masło i wyrośnięty zaczyn.
  • Wymieszałam wszystkie składniki a potem wyrabiałam ciasto do momentu aż było elastyczne i bardzo plastyczne i trwało to około 8 minut.
  • Ciasto umieściłam w oprószonej mąką misce, przykryłam i pozostawiłam do wyrośnięcia na około 1 - 1,5 godziny, moje rosło 45 minut.
  • Potem ciasto wyjęłam na blat, uderzyłam pięścią, wyrobiłam krótko.
  • Podzieliłam na 10 równych części i z każdej zrobiłam placuszek, na środku położyłam łyżeczkę powideł i zlepiłam brzegi tworząc kulkę.
  • Tortownicę wyłożyłam papierem do pieczenia na dnie i układałam kulki ciasta pozostawiając między nimi wolne przestrzenie.

  • Z podanych składników zrobiłam kruszonkę.
  • Kruszonką posypałam kulki ciasta w tortownicy i pozostawiłam je pod przykryciem na 30 minut aby podrosły.
  • Piekłam ciasto w piekarniku nagrzanym do 190 C z opcją grzania góra/dół przez 35 minut.
  • Po upieczeniu pozostawiłam w formie na 15 minut aby przestygło, po czym zdjęłam obręcz i studziłam na kratce.
Smacznego.
Źródło.
Dyniowe smakołyki na blogach:
Marcepanowy kącik
Kuchenne zapiski Edyty
Życie zaczyna się w kuchni
Lidia Wesołowska zdjęcie z FB
"Podróże małe i duże"
Tapeta czy ściana?

8 komentarze

  1. Może i ja zrobię taki placek:)))Dziękuje za podpowiedź i pozdrawiam:))

    OdpowiedzUsuń
  2. Wygląda pysznie! Dziękuję za wspólne pieczenie :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ale mam smaka na takie ciacho i chyba sobie zrobię do kawki. Dynię mam pozostałe składniki zresztą też. Pysznie u Ciebie Doroto;) Dzięki za wspólny weekend dyniowy;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Dorotko zrobiłaś pyszne drożdżowe ciasto :) Dziękuję za wspólne wypieki z dynią.

    OdpowiedzUsuń

Miło że mnie odwiedziłeś....zostaw po sobie ślad.
Anonimie-podaj swoje imię.
Jeśli podoba Ci się mój blog to proszę dodaj go do obserwowanych.
Dziękuję i zapraszam ponownie.

Łączna liczba wyświetleń

Obserwatorzy Blogger