piątek, 10 stycznia 2014

Pyszne bułeczki żytnie z czarnym sezamem

Świeże bułeczki zawsze są pyszne i znakomicie nadają się na śniadanie, a jeśli do tego są zdrowe bo z mąki z pełnego przemiału to dobry humor gwarantowany na cały dzień.
Zapraszam na bułeczki.

                    Składniki:
  • 15 g świeżych drożdży
  • 1 łyżka melasy
  • 1/4 szklanki ciepłego mleka
  • 1 1/2 szklanki mąki żytniej razowej T 2000 z "Chleb na Zdrowie"
  • 1 1/2 szklanki mąki pszennej
  • 1 łyżka miękkiego masła
  • 1 szklanka ciepłej wody
  • 1 łyżeczka soli
  • kilka łyżek czarnego sezamu do obtoczenia 

Drożdże rozpuściłam w wodzie z melasą i łyżeczką mąki pszennej.
Odstawiłam pod przykryciem w ciepłe miejsce aby zaczyn spienił się nieco a drożdże zaczęły pracować.
Masło rozpuściłam w ciepłym mleku.
Zaczynamy wyrabianie jak zaczyn sie spieni.
Do miski dodałam obie mąki, zaczyn i wyrabiałam najpierw mikserem przez 3 minuty a potem dodałam sól i wyrabiałam mieszadłami hakowymi na dużych obrotach przez 7 minut.
Dla wprawnych wypiekaczy - można to robić łapkami ale będą trochę bolały.
Ciasto ma być jednolite  ale nie klei sie do rąk.
Miskę posmarowałam olejem i przełożyłam do niej ciasto, przykryłam ściereczką i odstawiłam do wyrośnięcia.
Gdy ciasto podwoiło swoją objętość przełożyłam je na blat i podzieliłam na równe części - 10 szt.
Tortownicę o średnicy 26 cm wysmarowałam masłem i wysypałam mąką.
Z każdej części ciasta uformowałam kulkę, lekko ją spłaszczyłam i wierzch obtoczyłam w czarnym sezamie.
Bułeczki układałam jedna obok drugiej w tortownicy w kształcie kwiatka.
Przykryłam tortownicę ściereczką i odstawiłam ponownie do wyrośnięcia.
Trwa to ok. 1,5 godziny.
Wyrośnięte bułeczki piekłam w temperaturze 180 C przez 20-25 minut.
Upieczone studziłam na kratce.
Smacznego.
Przepis od Kornika [ klik ] 

3 komentarze

  1. Domowe bułeczki to najlepsze pieczywo, żadne sklepowe mu nie dorówna :)
    pozdrawiam i zapraszam do siebie :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Muszę kupić mąkę żytnią razową...
    Odpisałam przepis.
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń

Miło że mnie odwiedziłeś....zostaw po sobie ślad.
Anonimie-podaj swoje imię.
Jeśli podoba Ci się mój blog to proszę dodaj go do obserwowanych.
Dziękuję i zapraszam ponownie.

Łączna liczba wyświetleń

Obserwatorzy Blogger