czwartek, 3 marca 2016

Chleb na dwóch zakwasach

Pyszny chleb mieszany dla smakoszy na dwóch zakwasach.
Może i pracochłonny ale efekt jest tego wart, pyszny bochen pojawi się na Waszym stole bo u mnie już się pojawił.
Powiem więcej już go zjedliśmy bo był przepyszny, polecam wszystkim.
Chleb jest według przepisu Jeffreya Hamelmana.
Chleb na dwóch zakwasach. 

   
                Składniki: 
         Zaczyn pszenny:
  • 40 g mąki pszennej chlebowej T 750
  • 50 g wody
  • 1 łyżka czynnego zakwasu pszennego
         Zaczyn żytni:
  • 40 g mąki żytniej razowej T 2000
  • 35 g wody
  • 1 łyżeczka czynnego zakwasu żytniego
         Chleb właściwy:
  • 380 g mąki pszennej T 750
  • 40 g mąki pszennej graham T 1850
  • 200 - 250 g wody - zależy ile mąka wchłonie
  • 1,5 łyżeczki soli
  • zaczyn pszenny
  • zaczyn żytni

Dzień przed pieczeniem wieczorem zrobiłam zaczyny, każdy w oddzielnej miseczce.
Każdą miseczkę nakryłam folią spożywczą i pozostawiłam na blacie kuchennym na 12 godzin.
Wszystkie składniki ciasta właściwego oprócz soli włożyłam do miski i wymieszałam tylko do połączenia składników i pozostawiłam do pierwszego wyrośnięcia na 45 minut.
Następnie do ciasta wsypałam sól i zagniotłam ciasto, jeśli jest za rzadkie należy podsypać mąką, ale nie za dużo a jeśli zbyt zwarte dolać trochę wody.
Teraz umieściłam ciasto w misce, przykryłam folią spożywczą i pozostawiłam na około 3 godziny do wyrośnięcia.
W czasie tych 3 godzin chleb składałam 3 razy w równych odstępach czasu.
Składałam ciasto chlebowe na trzy tak jak kopertę, przekręcałam o 90 stopni i znowu składałam.
Po tym czasie chleb wyjęłam na blat, uformowałam bochen i umieściłam go w koszyku rozrostowym wysypanym mąką, złączeniem do góry na około 2 godziny.
Jak chleb wyrastał rozgrzałam piekarnik do 240 C wstawiając do środka naczynie z wodą.
Jak piekarnik się nagrzał zsunęłam bochen wprost na blachę i piekłam go 35 minut.
Spód chleba ostukany wydaje głuchy odgłos.
Studziłam chleb na kratce.

Smacznego.
Przepis Jeffrey Hamelman
"Podróże małe i duże"
Zabawy w wodzie

8 komentarze

  1. Oczywiście nie wyjdzie mi tak ładny, jak Tobie :D

    OdpowiedzUsuń
  2. A można czymś innym zastąpić koszyk rozrostowy, bo takowego nie mam.A chleb jest przepyszny.
    Pozdrawiam:)*

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No oczywiście że tak, zwykła miską wyłożoną gazą i wysypaną mąką, powodzenia.

      Usuń

Miło że mnie odwiedziłeś....zostaw po sobie ślad.
Anonimie-podaj swoje imię.
Jeśli podoba Ci się mój blog to proszę dodaj go do obserwowanych.
Dziękuję i zapraszam ponownie.

Łączna liczba wyświetleń

Obserwatorzy Blogger