środa, 16 kwietnia 2014

Pomidorowy, jasny chleb orkiszowy z czarnym sezamem czyli Kwietniowa Piekarnia

Już nie mogłam się doczekać kiedy upiekę ten chleb Dany, z Leśnego Zakątka bo pyszny i pięknie wygląda i nareszcie mogę się pochwalić.
Wybrałam ten chleb do Kwietniowej Piekarni a Ania z Kuchennymi drzwiami go zaakceptowała bo mnie zauroczył, zresztą wszystkie chleby Dany są piękne, takie dopracowane ale ten to majstersztyk po prostu.
I tak oto wszyscy piekliśmy chleb pomidorowy, jasny orkiszowy z czarnym sezamem.
Ja piekłam go już dwa razy a nie zamierzam na tym poprzestać bo jest tego wart.
Po szczegóły składania chleba zapraszam do Dany [ klik ]
A teraz zabieramy się za pieczenie.

               Składniki:
            Zaczyn:
  • 55 g aktywnego zakwasu żytniego
  • 200 g mąki orkiszowej jasnej T 630 lub 700
  • 200 g wody
  • 1 jabłko starte na tarce o małych oczkach
Wszystkie składniki mieszamy i odstawiamy w temperaturze pokojowej na 12 godzin.

           Ciasto właściwe:
  • cały zaczyn ok. 500 g
  • 400 g czyli 1 puszka zmiksowanych razem z sokiem pomidorów
  • 350 g mąki orkiszowej białej T 630 lub 700 - ja dałam T 630
  • 300 g maki chlebowej T 750 - ja dałam T 650
  • 1 łyżka miodu
  • 2-3 łyżki czarnego sezamu - opcjonalnie
  • 15 g soli morskiej

Po 12 godzinach do zaczynu dodałam zmiksowane pomidory, miód, sól i sezam.
Następnie stopniowo zmieszane i przesiane mąki orkiszową i chlebową.
Wyrabiamy ciasto ręcznie jakieś 10 minut a ja w maszynie mieszałam 6 minut.
Ciasto powinno odchodzić od ścianek miski i ręki.
Pozostawiłam ciasto pod przykryciem na 3 godziny.
W czasie tych 3 godzin :
Po godzinie wyjęłam ciasto z miski na omączony blat i rozklepałam na prostokąt a potem złożyłam jak kopertę czyli 1/3 ciasta z góry do środka potem 1/3 z dołu do środka, przekręciłam ciasto o 90 stopni i składanie powtórzyłam.
Sposób składania znajdziecie na zdjęciach na blogu Dany.
Po złożeniu ponownie ciasto wylądowało w misce pod przykryciem.
Po drugiej godzinie czynność składania powtórzyłam.
Po trzeciej godzinie z ciasta uformowałam podłużny bochenek.
Sposób formowania na zdjęciach u Dany.
Bochen umieściłam w koszyku do wyrastania chleba obficie omączonym, przykryłam i odstawiłam do wyrośnięcia.
Dana mówi że proces ten powinien trwać 1-2 godzin a mój bochen wyrastał 5 godzin - chyba miał niezbyt sprzyjające warunki.
Drugi raz jak piekłam to trwało to 2,5 godziny więc nie martwcie się jak będzie nie tak jak w przepisie.
Jak bochen wyrósł przełożyłam go na blaszkę wyłożona mata silikonową góra do dołu, nacięłam bochen i piekłam w początkowej fazie w 230 C przez 15 minut i wrzuciłam na blachę 4 kostki lodu na każdym krańcu jedną.
Potem piekłam jeszcze w opadającej temperaturze przez 30 minut.
Studziłam bochen na kratce.

Podczas składania ciasta nie zrażajcie się że jest dość luźne, przy każdym następnym złożeniu będzie coraz bardziej elastyczne.
Ciasto do chlebów pieczonych z mąki białej pszennej, orkiszowej czy chleby mieszane pszenno – żytnie, które chcemy uformować w bochenek, powinno być dobrze wyrobione, odgazowywane w trakcie fermentacji  - wstępnego wzrostu - i odpowiednio formowane w okrągły lub podłużny bochenek, przed ostatecznym rośnięciem ciasta. 
Życzę miłej zabawy z wypiekaniem tego pięknego bochna.
Smacznego.
Razem ze mną chleb Dany wypiekali:  
Aciri Bajkorada
Mimbla Ruskie raz
Renata S forksncanvas

45 komentarze

  1. Dorota ja nie odważyłam się upiec go na kamieniu, za malo stabilny był:) ..... ale yszny, to prawda:). Wszyscy zajadaliśmy, az nam się uszy trzęsły:).
    Dziękuję za kolejne wspólne pieczenie:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Dorotko, bochenek jak malowany! Pieknie sie prezentuje z rozmarynem. Dziekuje za wspolnie spedzony czas i pozdrawiam swiatecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Śliczny:)
    Gdyby nie Ty nie poznałabym jego wyjątkowego smaku.
    Dziękuję!

    OdpowiedzUsuń
  4. ależ fajnie trafiłam :) ja tez piekłam taki chlebek, bardzo smaczny, pozdrawiam świątecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Wygląda super swojsko i te czarne piegi na tle zgaszonej pomarańczy :-)
    Dziękuję za kolejny wspólny raz !

    OdpowiedzUsuń
  6. wspaniały chlebuś :)
    dziękuje za wspolne pieczenie!

    OdpowiedzUsuń
  7. Tak żałuję, że z Wami nie udało mi się upiec. Wygląda ślicznie:-) Dorotko, Sokojnych, Zdrowych i Wesołych Świąt!

    OdpowiedzUsuń
  8. Dorotko przepraszam, że dzisiaj składam życzenia. Jutro i w sobotę będę miała jeszcze sporo pracy...

    Tobie i Twoim Bliskim pragnę życzyć zdrowych, radosnych a nade wszystko rodzinnych świąt.
    Wesołego Alleluja !!!

    OdpowiedzUsuń
  9. Dorota, bardzo długo Ci wyrastał. Zastanawiam się dlaczego. Czy aby zaczyn dobrze przefermentował? Ostatnio było dość chłodno, wiem, wiem na dworze było chłodno, ale to ma znaczenie. Czasami warto przetrzymać zaczyn nawet 2 godziny dłużej, wówczas ciasto właściwe szybciej wyrasta. To taka informacja na przyszłość:)
    Najważniejsze, że chleb smakował. Życzę spokojnych i rodzinnych Świąt Wielkanocnych.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dana dziękuje za rady i na przyszłość się przydadzą. Z zaczynem było wszystko ok, sama nie wiem czemu tak długo. Ważne że pyszny był i upiekę go jeszcze nie raz.
      Dziękuję Dana za pyszny pomysł.Zdrowych i spokojnych Świąt dla Ciebie i rodziny.

      Usuń
  10. Rasowy dziurawiec:)
    Dziękuję i pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  11. Piękny chleb !
    Dziękuję za wspólny czas przy piekarniku :-)

    OdpowiedzUsuń
  12. wszystko wygląda tu tak pysznie!
    zapraszam do mnie a może wymienimy się kilkoma przepisami http://jemyzdrowosmacznie.blogspot.com/ :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chleb udał Ci się pysznie.
      Mój wyrastał 3 godziny,ale to normalne,bo u każdego są inne warunki i temperatura.
      Dziękuję za wybór przepisu.
      Pozdrowienia!

      Usuń
    2. To ja dziękuję że mój wybór przypadł do gustu tylu osobom.

      Usuń
  13. Pięknie Ci się upiekł! dziękuję za wspólne pieczenie i do następnego spotkania:-) pozdrawiam serdecznie, Ela

    OdpowiedzUsuń
  14. Wspaniały chleb wybrałaś! To jeden z lepszych jakie miałam okazję robić. Dziękuję :)

    Dziękuję za kolejne wspólne chwile. :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Bardzo fajny przepis wynalazałas do wspólnego wypiekania. Dziekuję za wspólne pieczenie i 'spotykamy sie' przy piekarniku w maju :) Pozdrawiam swiątecznie

    OdpowiedzUsuń
  16. Ładny chlebek. Pozdrawiam i dzięki za wspólne pieczenie! Spokojnych świąt!

    OdpowiedzUsuń
  17. Piękny chlebek wyczarowałaś:) Dzięki za wspólne pieczenie:) Radosnych Świąt!

    OdpowiedzUsuń
  18. Dziury jak trzeba;))) Pięknie wyrósł! Pozdrawiam i dziękuję za wspólną akcję!

    OdpowiedzUsuń
  19. Cudne dziury i wspaniały bochenek! Dziękuję za wspólne pieczenie i pozdrawiam :)!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie wiem jak powstały bo chyba ich nie powinno byc ale ważne ze chleb pyszny.

      Usuń
  20. Cudowny chleb wyczarowałaś! Pozazdrościć dziur w miękiszu :-)
    dziękuję za wspólnie spędzony czas!
    Trzymaj się ciepło!

    OdpowiedzUsuń
  21. Przepiękny chleb. Dzięki za wspólne wypiekanie:)

    OdpowiedzUsuń
  22. Hmm it looks like your blog ate my first comment (it was super long) so
    I guess I'll just sum it up what I submitted and say, I'm thoroughly enjoying your blog.

    I as well am an aspiring blog blogger but I'm still new
    to the whole thing. Do you have any tips for inexperienced blog writers?
    I'd really appreciate it.

    my web blog דרושים

    OdpowiedzUsuń

Miło że mnie odwiedziłeś....zostaw po sobie ślad.
Anonimie-podaj swoje imię.
Jeśli podoba Ci się mój blog to proszę dodaj go do obserwowanych.
Dziękuję i zapraszam ponownie.

Łączna liczba wyświetleń

Obserwatorzy Blogger